Bàsquet

El programa de tecnificació de bàsquet del CTE Illes Balears és un projecte de formació integral creat  amb la idea d’ajudar als jugadors i jugadores de projecció en edat de formació a compaginar el bàsquet d’alt nivell i els estudis.

Amb un objectiu clar, el de seguir formant persones i jugadors/es del més alt nivell possible: tant acadèmic, personal com esportiu, convertint l’esport col·lectiu en un programa individualitzat per arribar al joc col·lectiu. El programa de bàsquet es va iniciar l’any 2002 gràcies a la col·laboració de la Direcció General d’Esports mitjançant l’Escola Balear de l’Esport i la Federació de Bàsquet de les Illes Balears.

L’objectiu principal fou el d’ajudar als esportistes amb condicions físiques i tècniques de la nostra Comunitat a desenvolupar-se en el seu entorn, sense haver de sortir fora de les Illes per a jugar al més alt nivell. Per aconseguir de forma natural que els esportistes passin dels seus clubs al programa de tecnificació, ha estat necessari que la feina prèvia de detecció i formació sigui conjunta, posant al servei dels clubs tota la infraestructura del programa, convidant a tècnics i esportistes a que puguin col·laborar i gaudir de les possibilitats del nostre programa.

A la fi, dos importants conceptes han estat i són el motor de la nostra activitat:

- Aconseguir que els nostres joves esportistes siguin inclosos en els programes de les seleccions de formació de la Federació Espanyola, arribant a participar en les concentracions preparatòries dels campionats d’Europa i del Món. També aconseguir ser inclosos en les llistes definitives de les seleccions Nacionals. Fins a la data han estat 37 les medalles aconseguides per esportistes del programa en els diferents campionats internacionals.

- El segon objectiu important és que els nostres esportistes se vagin incorporant a clubs professionals o semi professionals, jugadors i jugadores de la nostra Comunitat formats a la nostra Comunitat.

Pel fet de ser un esport col·lectiu, és necessari aconseguir una estructura de feina en què l’esportista es desenvolupi en el seu hàbitat natural. Entrenar i competir en grup i, dintre d’aquesta feina, individualitzar a cada esportista en el seu desenvolupament diari.

Hem de ser capaços d’aconseguir un jugador/a complet perquè quan passi a un club pugui arribar a tot el que se li demani. Tot això implica que el nostre procés de detecció comenci en edats molt primerenques. Als nou anys ja comencem a observar a aquests esportistes que a nivell físic, tècnic i de competició estan per sobre de la mitjana. Els futuribles amb mentalitat guanyadora i amb motivació personal per a voler millorar en els entrenaments. Aquests són els esportistes que estan inclosos al llarg de quatre o cinc anys en el programa de seguiment, observant-los mitjançant trobades, campus, entrenaments de tecnificació, activitats amb les seleccions autonòmiques i seguiment en el seu club a les competicions domèstiques. El mes de setembre d’enguany es compliran 18 anys de vida del programa, en aquest temps creiem que s’ha aconseguit ajudar-los a formar-se com esportistes integrals. Als divuit anys han de ser capaços de seguir una carrera esportiva i acadèmica, entenent que l’esforç serà els que els faci aconseguir els seus objectius com a esportistes i estudiants.

També creiem que s’ha aconseguit ajudar als clubs perquè molts dels nostres esportistes puguin gaudir de continuar en el club que els va iniciar en el bàsquet i sense haver d’emigrar, gaudir d’una organització que li permeti estudiar i realitzar la doble sessió d’entrenament diària. Molts clubs han compartit conceptes, idees i metodologia de treball per a que altres esportistes també es puguin beneficiar del programa, i no ens podem oblidar dels clubs de la nostra Comunitat que participen en competicions FEB, el poder incorporar a jugadors i jugadores a la seva disciplina mentre estan en el programa o al finalitzar el mateix.

Criteris selecció bàsquet temp. 23/24